إنترنت مجاني وشحن بالطاقة الشمسية…«Bus stop» وسيلة تجميل القاهرة الجديدة


استيقظ أهالي مدينة القاهرة الجديدة، على إحدى وسائل التجميل بلمسة تكنولوجيا حديثة، يطلق عليه “Bus stop” يوجد في الشوارع والأماكن العامة، ييعمل على جمع الطاقة الشمسية طوال النهار من خلال نظام بطاريات، ويحولها إلى طاقة كهربائية يستفيد منها أهالى الحي.

فكرة إنشاء”Bus stop” فى القاهرة الجديدة، جاءت بالتعاون مع إحدى الشركات المتخصصة فى المجمعات الشمسية ومسؤولة التجميل في المدينة “سالى الخولى” التي تروي لـ”التحرير” عن السبب وراء إنشائها تقول: “بنحاول نغير المدينة بتاعتنا بشكل جديد من خلال الاستفادة من كل الطاقات الموجودة حوالينا، ففكرنا نستخدم الطاقة الشمسية، بجانب المساحات الخضراء”.

 

 الـ”Bus stop” يستخدم فى شحن الموبايلات واستخدام الواي فاي وإنارة الشوارع ليلا، تقول عنها “سالى”: “اختارنا موقف الأتوبيسات لأنه أكتر مكان بيكون فيه تجمع، وبيحصل فيه مواقف كتير زي مثلا واحد تلفونه فصل ومحتاج يشحنه ضروري، أو حد محتاج واي فاي ومعهوش باقة”.

وعن عدم استغلال الخدمة سلبا واستخدام الواي فاي في كل وقت وبشكل عشوائي، تقول: “الخدمة متاحة لكل سكان القاهرة ولكن المتواجدين فقط في محطة الأتوبيس”.

4

خطوات تكنولوجيا كثيرة تنوي “سالي” تفعيلها، منها توفير أتوبيس PRT تقول عنه: “إحنا عارفين إنه نزل في كذا مكان قبل كدا، لكن إحنا ناوين ننزله بشكل أفضل زي ما موجود في دبي بالظبط”.

 



-اقراء الخبر من المصدر
إنترنت مجاني وشحن بالطاقة الشمسية…«Bus stop» وسيلة تجميل القاهرة الجديدة